close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה זה ADL

מערכת שורשכד טבת, תשפ21/01/2020

ADL – Activities of Daily Livinהוא מבחן קצר לצורך אבחון מצב תפקודי ומנטלי של אדם ספציפי אשר נעשה לגילים מבוגרים לציבור בישראל

תגיות:
מבחן ADL
מבחן ADL מתבצע כדי לתהות על מצבו הבריאותי של אדם אשר זקוק לסיוע בחיי היום. ברוב המקרים מדובר במבחן אשר נעשה לאנשים מבוגרים על ידי נציגיו של המוסד לביטוח לאומי.

כאשר משפחתו של האדם המבוגר מבינה שקשה לו להתנהל באופן עצמאי והוא זקוק לסיוע, היא פונה למוסד זה ולביתו של הקשיש מגיע נציג שהוא רופא גריאטרי או אח, אשר בוחן את ההתנהלות שלו בכמה פעולות מסוימות.

בהתאם לתוצאותיו של מבחן זה, מבינים את מצב התלות שלו בכל הפעולות או במקצתן ובהתאם לכך נקבע הניקוד לצורך בסיעוד.
• רחצה – אם האדם מסוגל להתקלח
ללא עזרה של אדם נוסף כיאות ובאופן מושלם. 
• לבוש - אם האדם הוא בעל היכולת להתלבש לבד בכל השכבות הנדרשות, כולל השימוש בפרוטזות המותאמות אליו.
• תזונה – אם האדם יכול לאכול בעצמו, ללא סיוע של אדם אחר אשר יאכיל אותו.
• שכיבה וקימה – מצב המסוגלות של האדם לקום לבד ממצב של שכיבה או לחילופין לקום לבד מהכיסא ולעבור למצב של שכיבה במיטה.
• יכולת השליטה על הסוגרים – אם האדם מצליח לשלוט על צרכיו, להגיע בזמן לשירותים או לחילופין, אם הוא זקוק לשימוש רציף של חיתולים למבוגרים.
• יכולת תנועה – אם האדם מסוגל להגיע לכל מקום באופן עצמאי בכוחות עצמו ,באמצעות הליכון, מקל הליכה או שהוא איננו נייד ולכן יושב בכיסא גלגלים.

סיוע של כמה שעות בכל יום
לאחר בדיקת הנתונים של מבחן adl מתקבלת החלטה אם אדם זה זקוק לסיוע ואם כן מה היא רמת העזרה, לאורך כמה שעות בכל יום / בכל שבוע.

עם קבלת האישור העקרוני, המשפחה פונה לחברת הסיעוד כדי להתחיל בהעסקת העובד הסיעודי המתאים ביותר עבור האדם המבוגר. מכיוון שהם יהיו במשך כמה שעות יחד, חשוב שתהיה ביניהם תקשורת טובה וידברו באותה השפה, אחרת ההתנהלות תהיה קשה, לא נעימה ולא תשרת את המטרה.

בהתאם להנחיות של המוסד לביטוח לאומי, פונה המשפחה לחברת סיעוד איכותית אשר מפנה עובד מתאים, אשר מלווה את האדם המבוגר בהתאם לצרכים היום יומיים שלו.

הליווי הוא טיפול היום יומי כדי לסייע למבוגר בנושאים כמו הליכה יחד לרופא, קבלת תרופות בבית המרקחת, מעקב על נטילת התרופות בהתאם לצורך הרפואי, בישול על פי סוג המזון שאליו הוא מורגל ובהתאם לתזונה שלו, לבוש, רחצה, החלפת חיתולים וכל צורך אחר.

הדבר החשוב ביותר הוא שהאדם המבוגר ירגיש שיש לו עם מי לשוחח, יש מי שיעזור לו בכל עניין וכך להשיב לו את הביטחון העצמי, מצב הרוח והחיוניות אשר כל כך נחוצים לו.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה